Nostalgie, to je krásná věc. Dokáže v člověku probudit city i k tomu, co dřív bytostně nesnášel a čím dřív opovrhoval. Ale nostalgie také může zapůsobit i u věcí, které jsme milovali jako děti a milujeme je stále. Přidá tomu takový nějaký tajemný punc. Spousta podnikatelů se nyní snaží zaměřit právě tento pocit člověka, který je ztracen v dnešní době neomezených možností a snaží se mu připomenout poněkud jednodušší dobu, kdy vše bylo tak nějak jisté a nalajnované, byť se to pomalu rozpadalo.
Český česnek a české brambory
Není vůbec žádná diskuze o tom, že zkrátka ten český evropský česnek má úplně jiné chuťové vlastnosti než ten kupovaný z Číny. To se prostě pozná. A spousta lidí by za takový česnek, který znají z minulých let, klidně i připlatila. Problémem je to, že v zahraničí za ten náš český česnek připlatí víc, a tak se veškerá produkce orientuje hlavně na vývoz. Na domácí trh toho moc nezbyde, byť se dnes mluví o menší renezanci domácí produkce, která si hojně libuje v odporu lidí ke všemu z Evropské unie a z dovozu.
Zachrání to obal?
Mnohým lidem stačí ke koupi výrobku retro obal, něco, co znají z dětství anebo se tomu přinejmenším podobá. To by ani člověk neřekl, ale čím víc old-school design u výrobků, tím více si ho majetnější lidé kupují. Zajímavé je to, že chudší vrstvy tíhnou spíše k dovozu než k domácí produkci. Za jedno je domácí produkce pro ně mnohem dražší a nedosažitelnější. Člověk si totiž nedokáže spočítat rozdíl. Například u českého česneku stačí pár stroužků, aby polévka měla ty správné grády, zatímco čínského česneku je minimálně třeba celého, aby vykouzlil ten samý efekt. Na pultu to sice vypadá, že je ten čínský levnější, ale v konečném důsledku zaplatíte úplně stejnou cenu. Obaly ale mohou překlenout tento „pocit“ dražšího zboží, protože lidé zkrátka nakupují očima a ne rozumem.